Tvåspråkig beautyblogg, flerfaldig glädje. En episk & empirisk studie i läppstift, lödder, lack och en nattsvart katt. Kaksimiel..kielinen kauneusblogi. Sukellus lakkojen, saippuoiden, voiteiden, huulipunien, puutereiden ja yhden yönmustan Batman-kisun maailmaan.

måndag 31 mars 2008

Öst möter väst, även i smycken




Jag tänkte visa upp några ärvda skatter ur mitt smyckesskrin. Smycken hör också till livets viktiga tösförnödenheter, inte sant?

Halsbandet, broschen och örhängena är min finlandssvenska farmors gamla smycken. Jag tycker att de är underbart klassiska och nostalgiska. Farmor var en snäll, rödhårig barnträdgårdslärare från Jakobstad och jag tycker att smyckena är mycket hennes stil. Halsbandet har jag på mig as we speak och örhängena används också alltid då och då. Tyvärr vet jag inte om jag ännu någonsin använt min fina camébrosch, den oförrätten skall jag korrigera omedelbums.



De här senare smyckena härstammar från mina kusiners mamma som kom från Karelen. Visst andas smyckena rysk romantik? . De matchande örhängen och halsbandet är väldigt slaviska. Alltid ibland sätter jag på mig de här små juvelerna och känner hur min ugriska sida riktigt myser:)

4 kommentarer:

Anonym sa...

Wow, vilka underbara smycken, helt fantastiska! Kul att du har en blogg förresten!

Badbomben sa...

Rocketqueen: Tack! Jag tycker själv också att de är fina, det är så roligt med gamla, personliga smycken:)

Sminkan sa...

Otroligt vackra! Det enda jag har efter min farmor är ett virkat överkast och en kaffeservis. Älskar kaffeservisen hett och innerligt! Och det virkade överkastet näns jag inte använda för det är så fint. Men visst är det fantastiskt med historia och familjeband i saker och ting.

Badbomben sa...

Sminkan: Det blir ofta så att man inte törs använda ens fina skatter, de är så extra dyrbara just i och med att de använts av ens nära och kära.