Tvåspråkig beautyblogg, flerfaldig glädje. En episk & empirisk studie i läppstift, lödder, lack och en nattsvart katt. Kaksimiel..kielinen kauneusblogi. Sukellus lakkojen, saippuoiden, voiteiden, huulipunien, puutereiden ja yhden yönmustan Batman-kisun maailmaan.

söndag 30 mars 2008

Välkomna till Badbombens blogg!


Jag har en svaghet. Jag har aldrig kunnat gå förbi en tvålbutik utan att kila in och sniffa på förtjusande aromer av citron, bergamott, ylang ylang, ros och mandarin, eller varför inte vattenmelon. Samma sak gäller också för kosmetikbutiker i största allmänhet. Jag kommer (allt för?) ofta hem släpandes med badbomber, tvålar och ansiktsvatten. Detta har lett till att alla mina kompisar och bekanta skrattar igenkännande då jag visar upp "den nya tvålen i samlingen", nästan som om jag skulle tala om en bebis eller åtminstone ett husdjur.

Faktum är att våra badrumsskåp och lådor alltid är proppade med rosenvatten, body butters mascaror och andra minsann viktiga nödtorft. Tvålar är dessutom ett synnerligen lämpligt hamstringsobjekt i och med att a) de är ljuvliga, b) de går också att hitta relativt förmånligt, c) eftersom tvålar går åt, kan du alltid shoppa mer tvålar! Detta betyder ingalunda att jag skulle ha en fet och övergödd plånbok à la Donald Trump, utan snarare en humaniststuderandes ej så pompösa portmonnä. Ändå tillbringar jag en relativt stor del av min fritid i skönhetsmedlens värld, både genom att låta mig inspireras av andra bloggare och genom att vallfärda till diverse smink- och tvålbutiker . Eftersom jag vistas så mycket hos andra bloggerskor med likadana intressen tänkte jag idag mig för att slå slag i saken och starta en egen blogg. Hoppas även ni andra doft- och sminkhedonister trivs, välkomna till Badbombens nyöppnade blogg!:)


p.s. kommande inlägg hos Badbomben: betraktelser och bryderier kring den nyöppnade LUSH-butiken i Esbo: om öppningskarnevalen, produkterna, allmänna vibbar etc!



4 kommentarer:

Sminkan sa...

Är du finlandssvensk? Hade ingen aaaaaning! Pappas släkt är finlandssvensk, från Åbo skärgård, men mammas är helfinsk. Jag är ju då född i Sverige men mäkta stolt över mina rötter!

Vad kul att du startat en blogg och vad bra du skriver! Härligt att läsa!

Badbomben sa...

Sminkan: Japp, jag är en tvåspråkig finlandssvenska och vet du vad, faktiskt från Åbohållet jag med! Min pappa är svenskspråkig och min mamma är finskspråkig.
Jag blir så glad av dina snälla ord i och med att det långt är tack vare din überastronomiskt fina blogg som jag själv börjat verbalknåpa över smink:)

Sminkan sa...

Vad kul! Att du har ungefär samma bakgrund som jag alltså! Jag blir så glad så fort jag får "vara lite i Finland" på bloggar eller på annat sätt!

Dina texter är både välformulerade och genomtänkta, vilket man inte kan beskylla mina för att vara. Men jag har bloggen som avkoppling, tänker inte börja skriva inlägg i Word och redigera mig sönder och samman. Fast jag får lite ångest ibland när jag tänker på att jag är svensklärare...
Så har jag ett glappt tangentbord ckså som just nu hatar bokstaven "o". Jag blir tokig! Tappar "o" överallt.

Badbomben sa...

Sminkan: Jag tycker också att det är roligt att ha dig som min svenska finlandssvenska bloggväninna! Jag har alltid tyckt att du skriver sjuttons bra, oberoende av hur snabbt/håsigt du än må skriva:) Mina foton kan däremot ibland vara litet..ööh..mänskligt sympatiska, jag orkar inte ta så hemskt mycket stress för dem:D