Tvåspråkig beautyblogg, flerfaldig glädje. En episk & empirisk studie i läppstift, lödder, lack och en nattsvart katt. Kaksimiel..kielinen kauneusblogi. Sukellus lakkojen, saippuoiden, voiteiden, huulipunien, puutereiden ja yhden yönmustan Batman-kisun maailmaan.

onsdag 17 februari 2010

Funderingar kring djur- och naturvänligt gunk.



Tänkte att det kanske kunde vara på sin plats att ge er en liten resumé om hur jag nuförtiden själv resonerar kring djurtestning, ekogunk och cruelty free-produkter.

Först ska jag vara alldeles tydlig med att jag absolut inte är en perfekt rollmodell för någon som vill leva ett alldeles fläckfritt, på alla sätt djurvänligt leverne. Jag äter kött, jag dricker mjölk och älskar jogurt och äger en del saker som är gjorda av skinn eller mocka. Dock köper jag själv nuförtiden endast secondhandboots och -väskor i läder. Jag undviker också att köpa tvättmedel och hushållsartiklar som är producerade av multijättar som t.ex. Unilever och Procter & Gamble som inte har rena mjöl i påsen vad som gäller djurtestning.

Vad som gäller smink och gunk så resonerar jag nuförtiden så att det nästan alltid går att välja det djurvänligare alternativet. Det är på den här punkten jag vill bära min strå till stacken och det är för mig det lämpliga sättet att gå tillväga, det finns säkert tusen och en tankar kring hur man borde göra men jag kan bara tala om det som känns rätt för just mig. Jag har en inprintad lista i hjärnan som jag scrollar igenom i gunkaffären. Jag lämnar nuförtiden t.ex. Max Factor- och L'Oreal-disken orörd (köper dock med viss dubbelmoral i och för sig "rent" The Body Shop-gunk, TBS är ju nuförtiden ett självständigt dotterbolag till L'Oreal) men löper amok över märken som MAC, Viva la Diva, Estee Lauder, Clinique och Smashbox. I mitt tycke är det i dagens läge ganska lätt att hitta de kaninvänliga produkterna, företag har tack och lov fattat hur osexigt det är för PR:en med djurförsök.

Jag har produkter i mitt badrumsskåp som jag köpt tidigare och som jag nu vet att har tillverkats av bolag som utför djurtestning. Dock tycker jag att det skulle vara fullständig idioti att av nånslags martyrattack kasta iväg de redan använda pengarna så jag använder dem nöjt och glatt till slut men tänker inte återköpa dem, inte före jag får information att firman slutat testa produkter på djur.



Nu är faktum det att vi alla, ni och jag, nästan uteslutande använder gunk med gott samvete. I Europa har det nämligen sen den 11 mars 2009 funnits ett förbud mot tester av ingredienser i kosmetik och hygienprodukter. Efter det har smink och hygienprodukter inte fått säljas om djurtester utförts på slutprodukterna eller ingredienserna, även i det fall om djurtesterna utförts utanför EU, vilket är en jäv*igt bra sak, hurra för oss européer! Men: i USA, som som bekant är ett stort kosmetikens wunderland, ser djurskyddslagstiftningen inte t.ex. råttor, möss, fåglar och fiskar, som djur. När nu dessa djur allra mest används i djurförsök, finns inga lagar som skulle skydda dem, utan det blir fritt fall för dem. Därför väljer jag själv att inte köpa gunk från en del märken ens här i Europa, då de med all sannolikhet testar ingredienserna till sina produkter som säljs i t.ex. USA eller Asien.

Om nån är intresserad av att veta mer så kan ni surfa till t.ex. PETA och checka deras lista om vilka produkter är att föredra och vilka som man hellre bör lämna på hyllan som icke-djurvänliga. Jag följer själv PETAS rekommendationer men en del djurskyddsorganisationer är ännu mer strikta i sina listor. PETA godkänner t.ex. The Body Shop och Revlon, vilket inte alla andra gör. Nu är jag himla intresserad av hur ni resonerar kring ämnet? Undviker ni eller föredrar ni vissa märken? Berätta gärna!

(Bilderna från choosecrueltyfree.)

9 kommentarer:

SantaCarolina sa...

Raring, du är tillbaka! Jag hade nästan gett upp hoppet! Nu har jag läst ikapp och jag är så glad att du är igång igen.Kram!

Basteth sa...

Jag tycker det är en djungel att sätta sig in i men är otroligt glad över förbudet i Europa, det underlättar enormt tycker jag. Amerikanska saker och annat utländskt får man ju vara lite mer försiktig med. Jag har faktiskt inte tänkt på att tvättmedel och husållsartiklar för stås också kan vara djurtestade, men jag köper ekologiskt och fair trade så långt det går. Jag tycker jag har råd med det som har fast jobb och sparar hellre in på annat om det skulle kosta några kronor mer. jag märker inte ens att det blir dyrare för det är ju pengar jag inte ens räknar med att jag skulle fått på något sätt, det känns självklart. Så mycket bättre för ens kropp också, och när det gäller mat, så mycket godare med. Däremot så köper jag hårtoning ibland trots att jag vet att det är kasst för miljön, och hela konsumtionsindustrin är ju bad taste för miljön egentligen så någon ängel är man ju inte. jag tänker så, att ingen kan göra allt, men alla kan göra något. Jag åker bil ibland, men jag är vegetarian. Jag flyger ibland, men jag har vindkraftverks-el osv. Ekologiskt är lätt att köpa, liksom fair trade, märkningen är enkel. När det gäller djurförsök är det ju svårare, för man vet ju aldrig 100% hur det är med delar av produkterna, men man kan ju i alla fall försöka ha det i bakhuvudet. Så tänker jag. Och jag bryter mot det hela tiden, men har i alla fall en ambition. Jag glömmer dock ofta bort mig själv och vilka märken som är ok och inte. Det värsta är att mitt favvomärke, Lancome, inte är godkäns egentligen, och där går alla känslor i kors tyvärr.

Badbomben sa...

SC: Gulle du! <3 Puss!

Basteth: Du gör ju en himla massa, strongt av dig att köra vege också:) Föredrar själv också krav-märkt kaffe, bomull osv men det händer att jag nångång köper Coops mellanrost tre för engodtyckligstruntsumma då det känns att jag inte har överlopps pengar, vilket nog verkar som/är en bortförklaring, man borde veta bättre. Som du säger så är det så mycket lättare för oss i Europa, man vet att det finns ett regelverk som skyddar ludiskuffarna :) Ändå är det precis som du också poängterar en ganska snårig djungel att sätta sig 100%igt i ingrediensernas ursprung osv. Lancome har jag också svårt med, är himla sugen på Hypnose-mascaran men har hittills kunnat låta bli.

Bitte sa...

Jag försöker också så långt det går att köpa naturkosmetik och verkligen tänka till innan köp. Köper alltid naturkosmetiska dusch, shampo och kropps och ansiktsvård. Jag har faktiskt blivit mycket bättre på att inte handla makeup i tid och otid men ibland "måste" man ju bara ha något;) Annars tycker jag det är ganska svårt att vara konsument idag, man måste vara så medveten hela tiden för att inte gå på nitar.

Det var roligt att läs dina tankar om det här.

badbomben sa...

SJ: Kul att du gillade läsningen!

Stämmer, bland "måste" man få ha något, inte så ibland heller...;)
Du har alltid varit så duktig med ekokroppsgunk tycker jag, har fått en massa tips från dina recensioner. De ekomysiga produkterna doftar annars ofta godare, de använder mindre artificiellt bajs så gunket doftar ofta verkligen av klöver, citron eller choko:)

Anonym sa...

Intressant läsning. Själv försöker jag alltid välja den miljövänligaste och djurvänligaste produkten när jag har möjlighet. Tyvärr är jag inte tillräckligt strikt med mig själv på den punkten, är det något jag verkligen vill ha så köper jag det ändå. Det är snarare så att jag reagerar positivt gentemot produkter som är ekologiska och djurvänliga (och väljer då någon av dessa), medan jag tyvärr inte reflekterar så mycket över de produkter som inte är det.
Hoppas det där gick att förstå.:)

Badbomben sa...

Kajsa K: Det var riktigt lätt att förstå, fattar hur du menar:) Har själv också mer den tanken att det är BÄTTRE att lyfta upp det positiva, ingen orkar ju bara med en massa negativitet. Skulle själv bli tokig om jag t.ex. skulle känna mig tvungen att bara blogga om vilka produkter jag tycker man ska undvika, herrejessus vad trist för både läsarna och en själv. Hellre lyfter man fram/föredrar märken som har en glad puppekanin på paketet och sporrar på det sättet djurvänligare gunk:)

Darling sa...

hej, ett underbart inlägg! Men jag förstår inte ditt resonemang att du bojkottar L'oreal och väljer Estee Lauder, Clinique, Smashbox etc.

Forskningen arbetar nu fram nya metoder för att helt ersätta djurtester år 2013, en av dem som arbetar för det är L'oreal. Dom har i många år satsat miljarder på utveckling av djurfria alternativ genom sitt egna bolag Episkin, och för ett tag sen köpte de ytterligare ett företag som tar fram modeller av odlad hudvävnad.

Jag är övertygad om att det även hos en sådan jätte som Estee Lauder (och alla dess dottermärken) slinker med djurtestade ingredienser i produkter då och då.

badbomben sa...

Darling: Tack för din kommentar! Jag förstår vad du menar men jag har ett patentsvar på det här som känns rätt just för mig, jag ska försöka beskriva min tankegång med just L'Oreal:

För att ha nån lista/källa att syfta till då jag shoppar gunk så har jag valt att så noga som jag kan följa PETAs lista över djur- och icke-djurtestad kosmetik. De har bland annat godkänt just Estée Lauder (som ju hör ihop med bl.a. MAC) som ett märke som varken testar ingredienser eller produkter på djur. För att få ett godkännande av PETA krävs att ett bolag skrivit under ett kontrakt som försäkrar PETA och oss konsumenter om samvetsgrann och djurvänlig sminktillverkning. Jag tror själv uppriktigt på att ingen firma vill riskera hela sitt rykte och sin pålitlighet genom att ljuga i en sån här sak: varför skulle då inte vissa bolag också slinka med lögner för att få grönt ljus från djurrättsorgansationer?

Som jag konstaterade i inlägget så väljer jag själv att fortsätta köpa från TBS som hör ihop med L'Oreal, i mina ögon har de alltid kampanjerat för positiva värden som ekologisk tillverkning, rättvisemärkta ingredienser och anti-djurtestning. Det är mitt sätt att som konsument rösta, jag väljer det av L'Oreals underbolag som känns bra att köpa från men jag väljer bort de andra. På så sätt känner jag att jag kan ge en liten, personlig signal åt L'Oreal, som jag vet att använder pengar till forskning också.