Tvåspråkig beautyblogg, flerfaldig glädje. En episk & empirisk studie i läppstift, lödder, lack och en nattsvart katt. Kaksimiel..kielinen kauneusblogi. Sukellus lakkojen, saippuoiden, voiteiden, huulipunien, puutereiden ja yhden yönmustan Batman-kisun maailmaan.

tisdag 16 februari 2010

Recension: Green People Vitamin Fix och Fruitful Nights

Fick nyligen chansen att testa dessa två krämer, Vitamin Fix och Fruitful Nights från det ekologiska hudvårdsmärket Green People, genom att Fru Fortuna log mot mig i Lipglossbitchens juletävling. Nu har jag använt produkterna i knappa två månaders tid och vågar mig således på en recension av dessa.

Först ska vi ta en titt på Vitamin Fix. Enligt GP själv är krämen "en icke-fet men ändå rik och närande creme som innehåller antioxidanter och mineraler för att stärka och skydda huden, lämplig både som dag- och nattcreme." Jag brukar själv vara litet på tårna med för närande, mäktiga krämer som kan få min blandhy att sätta igång produktionen av bregott. Därför var jag nöjd över att produkten säger sig vara icke-fet och så känns den väl på hyn också. Den känns mysig att kleta i ansiktet och känns just lämpligt gosande och omhändertagande utan att för dess skull göra min hy "för blomstrande", om ni förstår vad jag menar. Gunket innehåller extrakt från jättenattljus och sjögräs och även en splash avocadoolja. Har själv använt Vitamin Fix mestadels som dagkräm men det har också förekommit att jag använt krämen tillsammans med dess nocturnala syster, Fruitful Nights.

Fruitful Nights är enligt GP "en fruktig nattcreme som är magisk: torr hud blir mjuk och slät, den fetare hudens balans förbättras, den passar normal, torr och fet hud." På hemsidan står det också att krämen endast rekommenderas till nattbruk och att den ej lämpar sig för mycket känslig hud. Kanske magiskt är att ta i men vad jag lagt märke till är att huden verkligen blir mjukare, i synnerhet på morgonkvisten känns det som om plytet sugit i sig en hel massa bra kalasingredienser, i detta fall 90,10% ekologiskt certifierade ingredienser. (Förlorar bara litet mot Vitamin Fix med ekologihalten 92,9%). Min ibland känsliga hy (med rodnadstendenser) reagerade inte alls negativt på produkten så för egen del kan jag säga att krämen inte var för stark.

Vitamin Fix har en tydlig men behaglig, örtig och mjuk doft, doften påminner mig en hel del om Pai:s geranium- och tistelkräm. Nattkrämen har en litet mildare doft. För mig är den ekomysiga doften bara en positiv egenskap men om man föredrar helt doftfria produkter får man nog ta sig en provsniffning först för att ta reda på om den egna nosen diggar Green People.

En av mina favoritegenskaper hos just dessa två krämer är faktiskt förpackningen, som jag brukar kalla Pumpaläns-varianten™. Det känns så proffsigt och fräscht med pump, tycker jag: inget kletande med prinskorvarna i en burk som med tiden kan bli guckelimuckig. Nu gäller det bara att se om pumpen kan få ut allt gunk ända till sista droppen, det är den enda eventuella nackdelen med en del pumpsystem. Burkarna är av en lämplig mittemellan-storlek och de är avlånga och således trevliga att kånka med sig i necessären. De är ändå inte för smala för att få hysterianfall i badskåpet av minsta lilla puff; blir själv tokig på förpackningar med för katemossig kroppshydda, såna som genast trillar då man morgonrotar i spegelskåpet.

Pris: Man får pröjsa 200 pix/ca 20 euro för Vitamin Fix eller Fruitful Nights. Som studerande tyckte jag först att priset inte är superlågt men eftersom gunket verkar drygt så känns priset alldeles överkomligt. Produkterna kan köpas bland annat hos Coop och på nätet via t.ex. Ecologia.se.

Sammanfattning: Natur-och nyllevänliga krämer som jag varit nöjd med, i synnerhet nattkrämen är jag extra förtjust i. Är nu sugen på att testa mer från märket, i synnerhet deras Purifying mineral mask och Foaming face wash lockar. Produkterna lämpar sig även för veganer.

Vitsord: Nåt mellan Magna cum laude och Eximia, 4/5 för Vitamin Fix, Eximia, 4+/5 för Fruitful Nights.

Som slutord lägger jag här upp den Mycket Professionella, Prestigefulla dikten av undertecknade Badbombs-Goethe som var min biljett till en av de tre vinsterna i LGB:s finfina tävling:

Såhär i kära juletider
min arma hud nu kvider:

sluta med garnier, för f_n,

det svider!

Så nu önskar jag mig så gärna
dessa krämer med hibiskuskärna,
finaste fettsyror och aloe vera
kan man önska sig något mera?

Ja, det kan man visst
(Ifall man inte vill att PETA blir pissed)
Att de är ekologiskt goa och rättvisa
och att de i naturens värde ej ämnar fisa

Så snälla, snälla lipglosskonkubinen
Giv mig dessa, snälla, nu på stubinen
Annars måste jag skriva en till ohyggligt stygg vers
som för läsarna blir en riktig pärs!

För att vara litet snällare på slutet
minskar jag litet på det verbala krutet
och konstaterar: vad glad jag är för grönt gunk,
sånt som inte innehåller allslags skumt spunk!

5 kommentarer:

Bitte sa...

Jag har testat rengöringen NoScent från Green People, den gillade jag väldigt mycket. Fruitful Nights var lite för kraftfull för min hy.

Jag försöker köra ekologiskhudvård. Inga "mirakelövernatten" krämen men de vinner i längden och min hy mår mycket bättre.

LipGloss Bitch sa...

Vad kul att du gillade dem så mycket! Och att du börjat blogga igen älskar vi :)

Kerstin sa...

Vilken kul och bra vers och vilken härlig recension =)

Badbomben sa...

SJ: Stämmer, känns som hyn mår bra av ekovård. Men som i ditt fall med Fruitful nights kan de ibland ganska powerfulla ingredienserna i naturliga hudvårdgunkisar bli för mycket för känslig hy. No scent skulle vara himla kul att testa i nåt skede, måste slå slag i saken:)

Lippiebitch: Vad du är gosig, tack! Jo, de här har pumpats nästan lika mycket som uppblåsbara barb..öhm de har varit mycket uppskattade ;D

Kerstin: Tack ska du ha!:) (Månne jag kan få Runebergspriset för den här existentiella, postmoderna och samhällskritiska dikten?)

Anonym sa...

Ja, troligen sa det ar