Tvåspråkig beautyblogg, flerfaldig glädje. En episk & empirisk studie i läppstift, lödder, lack och en nattsvart katt. Kaksimiel..kielinen kauneusblogi. Sukellus lakkojen, saippuoiden, voiteiden, huulipunien, puutereiden ja yhden yönmustan Batman-kisun maailmaan.

onsdag 31 mars 2010

Mina makeuppenslar och verktyg

Godmorgon allihopa! Har min pingvintermos med kaffe här bredvid mig så jag kan sörpla mera kaffe, Batman och jag vaknade idag runt 5.30 så litet trötta är vi, eller, nja, jag; Batman ser nyfiket på "morgontv" från fönsterkarmen, det finns en del tjocka trutar där till beskådning.

Tänkte visa er min lilla pensel- och verktygssamling. Jag är ingen supersamlare just på det här området utan nöjer mig med ett bas-utbud för hy, läppar och ögon. Från bilden fattas en nyss ebayad, syntetisk concealerborste som as we speak torde lufthansa sig till mig. Vi tar oss en titt på vad vi finner!



Vi börjar nerifrån från höger. Först ut har vi Duroys blenderborste, en trevlig och mjuk sak som används ofta. Följande man ut ur båset är Duroys läpp-pensel, en litet mer medioker pensel som används ganska sällan, ibland får den dock dyka fram den också. Jag upplever att den här borsten lidit mest av användningen, stråna har blivit hårdare, till att börja med var den en gång en riktigt okej pryl. Den tredje Duroy-borsten är min vanliga ögonskuggepensel, jag har tappat dess andra syster så den här har använts nästan kaputt. En bättre lippiepensel är den följande som skjuts ut genom att sätta korken i bottnet, den är praktisk och liten att kånka med sig.

Sen har vi en H&M-contourbrush, en strävare bekantskap som känns ganska budget. Har förstått på Sminkan och Emma P att de tidigare H&M-borstarna, hette de FoB eller vad var namnet nu igen, var av mycket bättre kvalitet. Den här gör mig inte direkt sugen att köpa mer nuvarande henkkamaukka-borstar.
Däremot är följande borste en riktig bundsförvant, min foundationpensel från Duroy. Den gillar jag skarpt och använder den mycket. Följande foundationborste kommer jag tyvärr inte ihåg märket på men den är inte lika bra som den andra f-borsten, den är ok men inte närapå lika bra dom Duroys andra pensel.

ID:s Flawless Application Face Brush av är den nästa penseln, jag talade mer om borsten här. Ok men når inte den kvalitén jag förväntade mig. Bättre som rougeborste än som foundationborste, tack för tipset Emma P!:)

Sedan har vi Wet n' Wild:s kabuki. Jag hade hoppats på att denna billiga bertha skulle ha varit bättre än den är men tyvärr, det är den nog inte. Stråna känns inte mjuka mot hyn. En ny kabuki skall jag skaffa, Too Faced Retractable Kabuki tror jag att det får bli.




Oriflame står bakom följande stora, breda fanbrushjäkel. Den är skojig och söt att se på och jag använder den ibland för att mjuka upp eventuell contouring men den används inte superofta, den sheddar litet strån. Skaftet av trä gillas.

Nu fortsätter vi uppåt. Den långa puderborsten kommer från Duroy den med, den är en riktigt bra ansiktsborste som är mjuk och känns bra. Använder den mest till applicering av löspuder.
Ett steg uppåt har vi en angle brush, använder den ibland till brynen. Märket vet jag inte, det är en förmånlig sak som jag köpt på Danmarksbåten ;)

Om vi nu hoppar ett steg åt vänster hittar vi en superbra borste. Det är redan en ganska gammal Shiseidoborste, den har kanske knappa tio år på nacken men är fortfarande alldeles perfekt. Den kom med ett puder, borsten var så super att jag sparade den. Den här får ofta följa med i bagen, i synnerhet om jag bär på The Balms Sexy Mama.

Ovanför penslarna ser ni en del av mina andra basverktyg, min ögonfransböjare och brynshaver, franskam, minipincett och glasfil. Många av dessa kommer också från Duroy. Om Duroy är en ny bekantskap för er så kan jag kort berätta att Duroy är ett finskt företag, grundat 1974, som samarbetar med många kosmetologskolor och teatrar, Sveriges Tv4 är en samarbetspartner. Duroys foundationborste är som sagt en vardagsfavvo som också bra går att använda för ansiktsmaskapplicering.



Allmänt skulle jag önska att syntetiska borstar skulle bli vanligare och bättre än vad en del är. De passar ju oftast bäst för flytande produkter såsom foundation. Funderar nuförtiden varifrån mårdhåren kommer till mina favvoborstar så jag försöker nuförtiden undvika att köpa penslar som gjorts av nåt med ögon. Too Faced-kabukin är ett totalt cruelty free-alternativ som jag som sagt ska investera i. Så småningom hoppas jag också på att kunna investera i syntetiska kvalitetsborstar från Illamasqua.

Vad som gäller borstvård så putsar jag dem med vanligt shampoo och låter dem därefter torka raklånga och liggandes så det inte samlas vatten i holken.

p.s. Litet rumstering kan fortfarande pågå här, bloggen söker ännu sin definitiva layout.

(Too Faced & Illamasqua-bilderna googlade)

10 kommentarer:

Veronica sa...

Superbilliga och hyfsade borstar i syntet kan du få hos Elf också. Jag vet att omdömet är olika men jag gillar dem. Eller ja, ögonskuggepenslarna från Studio line är lite hårda men de 'stora' borstarna är riktigt mjuka och goa.

Badbomben sa...

Veronica: Bra tips, tack! hade faktiskt missat Elf:s syntetborstar utan dig:)

Kajalpennan sa...

Det är alltid lika spännande att se vilken design du har idag. Började fundera på om du hade någon form av "random" :)

Jag saknar fob-borstarna. De var jättebra. Har en kvar som envist vägrar låta sig ersättas. Den är från minst 3 år fMa (före maken)

Annars så är jag supernöjd med mitt borstset från ebay

Badbomben sa...

Kohlis: :D Haha, jag anar nog att det har varit litet hektiskt layoutbyte, känner mig som en dragqueen mitt i showen, plaggen bara flyger av!
Jag kommer själv bättre ihåg FoB-lacken, de hamstrade jag i Åbos H&M, en som inte finns mer ;)

Sminkan sa...

Alltid roligt att läsa om andras redskap.

marybeth sa...

Jag håller med Emma P angående Ids den där borsten. Den funkar bra till puder och rouge. Till foundation - nej tack.

Nu blev jag inspirerad att visa upp min lilla samling, jag har verkligen inte heller många och inga dyra heller..

Intressant inlägg! :)

badbomben sa...

Sminkan: Roligt att du gillar!

Marybeth: Ja, visa gärna! Skoj att snoka!:)

Darlinga sa...

Tänkte bara tipsa om Cliniques foundationborste. Jag tycker att det är en av de absolut bästa på marknaden, ca 300 pix är dessutom prisvärt med tanke på att den håller betydligt många fler år än en budget-variant från tex Kicks eller H&M.

Emma P sa...

Kul att få läsa lite mer om dina penslar badis! Jag har utvecklat starkt pensel- och borstbehov på sistone så såna inlägg tilltalar mig starkt:) Kul att FF-borsten funkar bättre för rouge på dig. Too Faceds, den är bra så bra, den rekommenderar jag verkligen! Underbart smidig om man vill ha den med sig dessutom...

badbomben sa...

Darlinga: Tack för tipset, Clinique gillas alltid!:) Absolut bättre med en dyr än 10 billiga.

Emma P: Den är faktiskt riktigt BRA som rougeborste, den funkar numer som min hot mama-borste;) Och bra att att du har goda toofaced-experiences,den verkar så himla knäpu att kånka i bagen;)