Tvåspråkig beautyblogg, flerfaldig glädje. En episk & empirisk studie i läppstift, lödder, lack och en nattsvart katt. Kaksimiel..kielinen kauneusblogi. Sukellus lakkojen, saippuoiden, voiteiden, huulipunien, puutereiden ja yhden yönmustan Batman-kisun maailmaan.

onsdag 17 mars 2010

Vintagevoyerism

Hejsan allihopa! Lovade ju nu med nylanseringen av bloggen att också visa er litet vintagegrejer då och då. Ger er en liten inblick i hurudana plagg, väskor och accessoarer mitt badbombshjärta bankar allra mest för.



Här är en ny storfavorit, en riktig bundsförvant numero uno som jag ebayade från The U, S and A till min födelsedag i februari. Jag hade länge varit en spekulant på en större broderad, alternativt gobelängmysig, detaljrik handväska men de som fanns i finska och svenska second hand/vintageaffärer var alltför små, mer pyttesmå aftonväskor som högst rymmer ett ex Big Bow-läppstift, en telefon och ett västtrafikkort. Jag ville ha en som rymmer plånbok, sminkväska, nycklar, miniparfym, telefjongen, kanske till och med en bok eller mapp. Och gärna en sån som man ibland kan slänga över axeln. Då hittade jag äntligen Min DrömBag.

Jag älskar rosenarbetet på den, att den har små stå-på-knoppar i bottnet, det vackra guldspännet som stänger väskan och att den slukar, om inte nu riktigt som värsta deep throaten, men åtminstone en hel massa grejer. Den här väskan blev btw ett tafsningsobjekt då jag klev in hos Retro deluxe; ägarinnan var tydligen också extra förtjust i just den här typen av väskor;) Katterna gillar den också, tror den tidigare bott hos en annan kattägare...LP:n köpte jag förresten från Djurens samarittjänst, katten är på pricken lik Batman <3



Bildspammar även med litet diverse, blandade bilder från smyckessamlingen och klädskåpet. Mest för att visa att jag undviker varken färg eller mönster...! I just den här smyckeslådan finns en del nytt krimskrams blandat med gammalt, ärvt, köpt.





Och just det. "Nya" vårskor från Järntorgets Myrorna. I min storlek, i en snofsig, rundlätt modell, bekväma för mina hobbitfötter. Jag visste att jag köpt ett bra par då min man utbrast: "Hej, just såna där skor har Mimmi Pigg!"



4 kommentarer:

Basteth sa...

Hoho, tror minsann vi hade kunnat slåss om samma saker.:-D Jag älskar röda blommor på svart botten. Har kjol, kappa, väska mm i samma, även om jag inte använder lika ofta längre då de börja bli slitna och jag är rädd att de ska slitas ut. Och en STOR väska hade onekligen varit välkommen. Vintage överhuvudtaget är kul även om jag är rätt dålig på att köpa det. Kul med saker man kan tänka har en historia liksom.:)

Sminkan sa...

Den väskan var inte alls dum! Vill gärna ha en liknande, faktiskt, då jag har en lite pervers böjelse för broderat...

Batman är söt och LP-katten med. Svarta katter är det finaste som finns i hela världen!

Veronica sa...

Åh, snygg väska! Jag letar också efter en vintageväska med broderier- gärna lite ryss-känsla över det. Måste nog söka igenom Etsy och Ebay tror jag. :-)

badbomben sa...

Basteth: Tänk vad roligt det vore att vintage-slåss tillsammans! :D Jag älskar också just röda blommor på svart botten, det blir så bohemtuffromantiskt.

Sminkan: Batman rodnar av dina fina ord <3 han traskade mig vaken igen imorse. Svarta morrhår kittlade i ansiktet och de svarta trampdynorna bakade min mage. "Pervers böjelse": ASG!

Veronica: Du sa det, litet ryssig känsla! Man får det med svart & rött. Ebay hade många trevligheter, hoppas du hittar en riktigt fin som rymmer nagellack och en stephen king-bok!