Tvåspråkig beautyblogg, flerfaldig glädje. En episk & empirisk studie i läppstift, lödder, lack och en nattsvart katt. Kaksimiel..kielinen kauneusblogi. Sukellus lakkojen, saippuoiden, voiteiden, huulipunien, puutereiden ja yhden yönmustan Batman-kisun maailmaan.

måndag 5 januari 2009

Veckotema: speglar sig ditt skönhetsintresse på något annat sätt?


Åh, ja! På många fler sätt än jag ens medvetet kan registrera och beskriva. Det syns i hur jag läser, tecknar, inreder, tänker och är. Jag är på alla sätt en renodlad estetiker som hellre bor i minus 10 grader än står ut med ett värmeelement som inte tillfredställer mina skönhetssuktande näthinnor. För att ge ett konkretare, eventuellt mer kryptiskt svar på veckans temafråga försöker jag beskriva hur jag estetiskt upplever min omgivning.

Tänk er Badbomben i en Ingalunda oKänd Ektorpsäljande Affär. Jag ser en arabinspirerad matta, mörkt brunröd, syndigt sänkande och dekorativ. Den är inget jag själv skulle vilja ha i mitt fantasiers vardagsrum; en skandinavisk laura ashley-goes-ingvarkamprad-with-a-little-retrorock-twist-lounge. Men den ger mig en känsla av nåt främmande, lockande och pockande, en drömsk tanke som jag gärna insuper stundens myrrha av. Jag ser tält, beduiner, sand, oaser, kameler och kvinnor med ögon som svartaste diamanter.

Jag vänder blicken bort från mattan och ser nu en gammelrosa tekanna, pionbeprydd och rustikromantisk. Mittiallt är jag i 1920-tals England. Tågvissling, tegelbyggnader som ingömmer prepubertala internatflickor, humlegårdar...även en sammetstassande Hercule Poirot ser jag spatsera omkring vid en herrgård - ingalunda har grevinnan av Rochester blivit förgiftad med arsenik?

Båda visioner utlöser förutom ovannämnda illusioner även tydliga färg- och doftassociationer. Jag ser precis framför mig vilket nagellack som bäst skulle illustrera sanddynens hetta, ökenlevernets slöjsköra eller bastanta tygstycken och vilken doft som skulle vara stundens signatur. Den brittiska parfymen skulle stå i skarp kontrast med den livsnjutande, heta och kryddiga beduinbouqueten: den skulle vara vacker men skör, en ambivalent doft med toner av viktoriansk självförnekelse men även livstark med noter av jord, humle och engelsk cider, lika torr men aptitretande som humorn hos folket. Nagellacket skulle vara en mauve- eller gammelrosa dröm med ett namn som Oberon, Ofelia eller varför inte i sann nyskapande O.P.I-anda: "The Bouquet residence, the lady of the house speaking?"

10 kommentarer:

Bitte sa...

Jag älskar att läsa dina längre och målande beskrivningar. Underbart. Önskar jag var lika duktig på att beskriva som du.

Anonym sa...

Tack igen Badis för en djupdykning
i fantasins värld.
Jag är med dig där.Du har prickat några av mina favoritkaraktärer oclså.Gott nytt år på dig.Viveka

Anonym sa...

Tack igen Badis för en djupdykning
i fantasins värld.
Jag är med dig där.Du har prickat några av mina favoritkaraktärer oclså.Gott nytt år på dig.Viveka

Anonym sa...

fantastiskt skrivet! Jag gillar utseendet på bloggen också:)

Badbomben sa...

SJ: Vad snällt sagt, jag blev så glad! Tack!

Viveka: Hercule & Hyacinth, visst är de världens sötnosigaste små snobbar?:) På litet olika vis men båda så självmedvetna! Gott nytt år på dig!

Sanna: Tack gulliga! Vad bra om bloggen inte ser helt förfärlig ut:)

Anonym sa...

Mysigt inlägg! Men du, vad heter lacket som illustrerar det hela, ser ju för tjusigt ut!

Marie sa...

Med din associationsförmåga och ditt rika fantasiliv tror jag du kommer att leva ett långt och innehållsrikt liv, med klokheter och skönhet som sprider sig till människor omkring dig. Stora kramar!

Anonym sa...

Åhh du skriver så härligt!! Så fint du fått härinne och God fortsättning!! Kram

Badbomben sa...

Mimmi: Tack! det heter visst Maine-iac Mauve! Visst är det apläckert!:)

Marie: Åh rara, du vet inte hur länge jag lever med den kommentaren i minnet! Superduperkram, nästintill en antastande sådan!;)

Lindus: Tack gullet! Kramar!:)

Unknown sa...

Åh, det är så välkommet så!