Tvåspråkig beautyblogg, flerfaldig glädje. En episk & empirisk studie i läppstift, lödder, lack och en nattsvart katt. Kaksimiel..kielinen kauneusblogi. Sukellus lakkojen, saippuoiden, voiteiden, huulipunien, puutereiden ja yhden yönmustan Batman-kisun maailmaan.

onsdag 25 juni 2008

Existerar en typiskt finsk eller en klassiskt svensk sminkning?



Jag bläddrade igår i den finska blaskan Trendi och hittade en artikel som kändes speciellt intressant. Artikeln var en slags empirisk finnkampen om smink! Makeupartisten Olle Johansson intervjuades om skillnaderna, styrkorna och svagheterna hos sminkande svenskor och finskor. Även om artikeln var för kort i min smak så tycker jag att det alltid är fascinerande att läsa om stereotypier. Vad får ni för känslor av följande påståenden som Johansson framför?

Finskan:

-använder mycket mascara och foundation

-älskar pinkrosa läppstift

-kopierar looks från tidningar men saknar kunnandet

-använder mera färger än svenskan. Framhäver sina blåa ögon med blå ögonskugga medan svenskan sminkar sig med brun ögonskugga som passar den blåödga bättre
-vill ha voluminöst, stort hår

-vill se ut som en kändis


Svenskan:


-vill ha perfekt hy
-sköter bra om sin hy

-vill ha en simpel och naturlig look

-använder beige, vanilj eller brunt som skugga

-vill aldrig prova på/ha något nytt
-vill bli en kändis


Själv blev jag både road och förnärmad av påståendena. Stereotypier lever ju av överdrifter men det här var ändå aningen att ta i tycker jag. Visst tycker jag att Stockholms gator pryds av väldigt nätta tjejer som är beige från topp till tå och visst finns det Helsingforstöser som gillar sin mascara väldigt mycket men än sen? Beige töser finns också i Hesa och de blåskuggade mascaratöserna bor väl i Stockholm också? Åtminstone tror jag att Johansson inte botaniserat bland varken svenska eller finska sminkbloggar. Maken till sån färgkavalkad och nyhetsiver som bjuds på i svenska bloggar har jag knappt sett nån annastans, likaså har jag finska bloggkollegor som sannerligen kan utöva mejkmagi med sina penslar.

Jag tycker det är trist att utpeka finnar som smaklösa klumpedunsar
och svenskar som eleganta men fantasilösa beigebruttor. I synnerhet då Johansson i sina teser också säger att man inte skall fundera på vilka färger som passar en utan känna efter ens humör och sminka sig efter det. Den känslan fick åtminstone inte jag av att läsa om hans syn på en typisk finsk eller svensk sminkus. Just såna här attityder och teser tar bort glädjen av att sminka sig, Bomben gillar inte. Vad tycker ni?



17 kommentarer:

Anonym sa...

Näää det där gillar jag inte heller...finns ju inget tråkigare än stereotyper! I mitt förra jobb var jag mycket i Tammerfors, eftersom huvudkontoret ligger där, och jag har kan inte påstå att kvinnorna där såg särskilt annorlunda ut än vad de gör här i Norrköping. Blandade stilar, precis som överallt!

Badbomben sa...

Santa Carolina: Visst känns det uråldrigt med såna här stereotypier? Ändå har jag nån perversion att läsa dem, även om jag blir litet frustrerad. Undrar om det finns en klassisk stereotyp på finlandssvenska sminkusar vs sverigefinska kollegor?:D
Roligt annars att höra att du jobbat i tammerfors:)

Anonym sa...

Själv kan jag ju inte låta bli att småle för mig själv...jag måste ha väldigt mycket icke-svenska & icke-finska vänner isåfall :))för jag kan inte påstå att detta stämmer in på mina väninnor direkt ;)

Sminkan sa...

Olle Johansson är väl inte min favorit överhuvud taget. De jobb han gör i t.ex MUS egen tidning imponerar inte på mig, och ändå ska han framställas som en sors sminkets husgud.
Stereotyper är aldrig kul att själv klämmas in i, men alltid lika fascinerande at tläsa om. Underligt. Men jag blir sur jag med. JAg är ju halvt finlandssvensk, halvt finsk och född i Sverige. Vad blir det av mig då? Inte blev jag beige i alla fall, och djäkligt glad för. Var jag tvungen att välja var jag hellre en finska med voluminöst hår och blå ögonskugga än en svenska i beige. ;D

Badbomben sa...

Inthemake: Samma här! Jag tror till och med att jag har tvärtom, jag känner mer "naturliga" finnar och glammigt sminkade svenskar om jag måste säga nåndera vägen:D

Sminkan: Precis, roligt att läsa om dem men mindre kul att kategoriseras. Tänkte precis vad O.J skulle säga om han någonsin stötte på din ytterst beiga blogg;D

Chaosophia sa...

Det kallas väl inte blaska för intet? ;) Är väl nästan alltid lika roande med sådana här artiklar då det grundas på stereotyper i en enda inskränkt människas ögon.

Badbomben sa...

Chaosophia: Jag skulle tro att makeupartister såsom andra konstnärsjälar borde ha litet bredare perspektiv men tydligen icke, åtminstone i detta fall. Även din profilbild är ju sinnebilden för den beigeprydda sveatösen eller hur?:D

Bitte sa...

Jag kan inte annat än garva. Det stämmer verkligen inte in på mig. Men tittar jag mig omkring exempelvis på mitt arbete så har de flesta beige/bruna makeuper. Inget fel i det!

Men jag hatar verkligen när människor delas i in fack. Bort med honom!

Scrangie sa...

I think everyone should just wear what they like and not worry about stereotypes. As long as it makes you feel pretty, what else matters? Maybe the difference is just what they're used to and what kind of styles they saw growing up.

I bet there are some pretty bad stereotypes of American makeup, hahaha :D

Badbomben sa...

Scrangie: Exactly! I simply can't understand why some people have the urge to be so narrow-minded and judgmental. Makeup and the way you express yourself with colours should be a joy for everyone, not something you'd have to be embarrassed over.

Btw, I got curious: you have Swedish ancestors and relatives, right? Do you speak Swedish or are you a skilled reader?:)

Anonym sa...

Lätt roande att läsa sånt där, verkligen komiskt att dela in männinskor i fack på det där sättet.

Badbomben sa...

Linda: Ja, det är roande och samtidigt litet suck och ack och ve. Men vi vet bättre än Olle, eller hur?:)

Scrangie sa...

Badbomben, I'm actually of German and Italian heritage, but I live near an area with a lot of Swedish immigrants. I also listen to some music that's in Swedish and that helps me understand a bit, too. I'm learning Swedish and I understand a little, but whatever I don't understand I use the dictionary or a translator :D

Badbomben sa...

Scrangie: Okay, I see!:) I love many swedish bands too!

Anonym sa...

Näe för att hålla på att dela in i fack sådär. Har han koll på läget överhuvudtaget?
Jag som trodde att finnar bara söp, piskade varann med björkris och slogs med knivar haha:D
Men vad är jag då?- pappa som är finne mamma som är est och har en farmor som är född i Polen?
Kalla mig blandras, det gör jag;)

Veronica sa...

Jättekul inlägg! Men det känns definitivt som om Johansson är aningen partisk... Stämde allt detta så skulle alla finska kvinnor man såg vara barbie-sminkade och överdrivna, men det är inget jag sett överhuvudtaget? Nej, lite mer underlag skulle nog behövas för ett uttalande som detta...

Badbomben sa...

Sanna: Värsta bastumasochisterna vi fennobalter?;D Jag är också aningen blandras, kulturellt åtminstone. (Och ifall släktutredningen har rätt så är ena släktfädern en 1600-tals polack:D)

Veronica: Va roligt att du gillade inlägget! tack! Nej, det känns inte riktigt rätt med Johanssons utlåtanden. Jag trodde annars också att stereotypin var mera gråsparv för oss finnar?:D