Tvåspråkig beautyblogg, flerfaldig glädje. En episk & empirisk studie i läppstift, lödder, lack och en nattsvart katt. Kaksimiel..kielinen kauneusblogi. Sukellus lakkojen, saippuoiden, voiteiden, huulipunien, puutereiden ja yhden yönmustan Batman-kisun maailmaan.

onsdag 14 april 2010

Ebayad dinosaurie(!)gunkburk mot couperosa

Ni minns att jag nämnde att det i samband med Lumene-avilappen gömde sig ett paket i brevinkastet som jag inte fick utlirkat ur lådan utan nyckel?



Det här var den lilla hudkrämsburken från Hong Kong som låg där i. Krämen heter Sulphur Cream eller ointment och den ska vara bra för att lindra rosacea. Nu kan jag ingalunda påstå att jag lider av rosacea men jag har litet tendenser till rödlätthet och små, spruckna blodkärl på kinderna, i synnerhet då det är kallt. Min hy, främst då kinderna, reagerar på temperaturförändringar, sol, bastu, ni förstår. Jag skulle säga att jag annars har "normal blandhy" men att mina kinder har tendenser till couperosa.

Jag hade sjuttons roligt åt den här på alla vis imponerande lilla burken. För det första låg den inne i en liten pafflåda med en illustrerad, sur gubbe med röd näsa. Inne i pafflådan hittade jag en liten varudeklaration/produktinfolapp som var skriven endast på nåns sorts taiwanesiska eller mandarinkinesiska. Och ser ni den där Dinosaurien Denver där i övre hörnet på burken?!



Så vitt jag fattat galoppen torde krämen dock inte innehålla fjäll från en velociraptor eller mjäll från en T. Rex, utan då svavel, som ska hjälpa till med att dämpa couperosasymptom. Har nu provat krämen två ggr inför nattsnarkningen och det känns hittills bra. Litet anar jag svavellukt i krämen, eller snarare salvan, men inte nåt så förfärligt att jag skulle skippa användningen. Jag återkommer om en månad eller så med ett utlåtande om hur den funkar.

psst. Ni som har couperosa och funderar på Detria Arbutin, skippa den. Den är säkert bra för leverfläckar men biter absolut inte på rödlätthet, åtminstone för mig. Dritdyr och brun, rinnande tavaritj, bläh.

10 kommentarer:

Darling sa...

Låter spännande, men jag skulle nog inte våga testa ngn crème från Japan, de ligger ju utanför EU's och USA's reglemente om ingredienser och produktsäkerhet och sånt.

Badbomben sa...

Darling: Jag funderade litet på samma men här vågade jag på en provning, kontaktade försäljaren med frågor före köpet. Det här är definitivt inget jag sysslar med on a regular basis. Vi får se hur det går!:)

Emelie sa...

Jag tycker sånt där är spännande. Visst, man kan ju köpa grisen i säcken, men man kan också hitta något som är superbra. Och man får lita på sitt eget omdöme när det kommer till sånt här. Men jag tycker iaf att "hemligburkar" är skitspännande.

badbomben sa...

Emelie: Håller med, det kändes nog litet extra spännande. Dessutom älskar jag dinosaurien. Jag menar, en dinosaurie på en gunkburk XD hade dinona månne couperosabesvär?

Bitte sa...

Vilken tur att den inte innehöll T-rex;)

Badbomben sa...

SJ: Jag håller med, tänk vad Batman skulle ha sagt till det? ;D

Ika sa...

Åååh vilken söt dinosaurus! <3 Älskar dinosaurusar!!! Ska bli spännande att höra vad du tycker om krämen, min näsa är nämligen i klass med Rudolfs. Reagerar på både värme, köld och alkohol... *suck* Om krämen är bra så bara måste jag investera i en burk med dino-underverk :)

badbomben sa...

Ika: Dinosaurusar is the shit! :D Jag hoppas också på att gunket är bra,återkommer sen!

Bitte sa...

Hade kanske gömt sig bakom soffan och aldrig kommit fram mer? Eller hoppat på dig som en galning?

badis sa...

SJ: :D