Tvåspråkig beautyblogg, flerfaldig glädje. En episk & empirisk studie i läppstift, lödder, lack och en nattsvart katt. Kaksimiel..kielinen kauneusblogi. Sukellus lakkojen, saippuoiden, voiteiden, huulipunien, puutereiden ja yhden yönmustan Batman-kisun maailmaan.

lördag 10 april 2010

Om det här med recensioner och bloggintegritet

Även om de flesta (99,9%) bloggläsarna är ljuvliga små rumpnissar med förkärlek för smashboxande och maccande och som är både taktfulla och trevliga mot oss som skriver så finns de alltid några såna som känner sig tvungna att kläcka ur sig att någon och hans/hennes åsikter är "köpta". Nu har det här hittills inte hänt mig men det har hänt bjuutibekanta som är duktiga, ärliga och som sätter en sjuk massa tid på swatches och sminkningar.


Så gott som alla dom gunk-kollegorna som jag känner, inklusive undertecknad själv, hör till kategorin hobbybloggerskor. Vi skriver för att det är roligt och för att det är skoj att virtuellt umgås med andra kosmetikjunkies. Jag köper till största delen själv de produkter som jag recenserar och använder. Nuförtiden har dock även jag ibland börjat få pressutskick och jag blir alltid lika barnsligt glad då jag får paket på posten. Det känns som ett bonus i studietillvaron och det ger mig mera räckvidd för att recensera produkter, visst är det kuligare att ha en gunkblogg om man ibland kan visa upp något nytt!

Jag har själv den principen att jag hellre skriver om positiva grejer, tycker att det är både roligare för mig själv och kanske roligare och mer matnyttigt för er läsare också. Jag kan nog visa upp sminkmedelmåttor och såga en del egenskaper hos dem men jag har inte svårt att hitta bra egenskaper i de produkter jag väljer att visa upp här på bloggen. Om jag själv tackat ja till ett pressutskick är de ju givetvis ofta såna produkter som jag ren själv varit intresserad av. (Om nu nån frågar mig om jag vill testa ett mustach-vax, en färglös mascara, en pincett för vildvuxen snipp-behåring eller en violett hårfärg så kanske jag tackar nej till att börja med).

Fransserumet neuLash ansökte jag själv faktiskt om att få prova, just för att produkten har ett ganska högt pris och att det som studerande gunkbloggerska känns roligt att få prova det för att se om freelancejobbens slantar i fortsättningen skall sättas på en neuLash*.

Vad jag nu med denna kvällsmonolog ville framföra var att vi gunkbloggerskor skriver för att det är roligt. Alla har vi säkert våra egna specialorsaker till varför just vi själva väljer att bloggbunkra vid laptopen istället för att uggla på Körslaget; i mitt fall är det min kliande skrivklåda, min kosmetikentusiasm och kanske någon liten flörtande baktanke i huvudet som ibland funderar på om det skulle vara roligt att jobba med gunk och/eller skrivande professionellt. Men i vilket fall som helst måste det vara nåt annat som driver en än önskningen om att få en gratismascara om året. Jag menar, timpenningen för den mascaran måtte vara relativt moldavisk!

Jag vet att alla ni läsare som hittills kommenterat hos mig vet det här från förut men jag ville bara skriva av mig. Kram till alla fina kollegor och alla fina läsare!

*just det. Mina fransar växer! Jag märker det, min man märker det och mina brillor märker det. Fransarna nuddar ren glaset! :D Jag återkommer senare med en riktig uppdatering.

12 kommentarer:

schmut sa...

Det kanske är så att de som ifrågasätter (recensioner från) bloggare är sådana som känner att de själva skulle ha svårt att hålla på integriteten när stora bolag pressar på med utskick?
Det blir ju lätt så att det folk klagar på hos andra är vad de har problem med hos sig själva.

badbomben sa...

Schmut: Det kan bra vara som du resonerar, det ligger nåt i vad du säger.

Jag vet inte, är jag månne misinformerad eller naiv då jag tycker att det överhuvudtaget känns mer over-där att betala för blogginlägg? Kanske det finns nån enstaka betald gunk-bloggerska i Sverige eller Finland men jag känner då ingen.

Kajalpennan sa...

Jag är som du. Skriver om de produkter jag gillar. Eller för den delen de det finns nått att skriva om. Sedan beror det lite på hur mycket tid jag har att skriva precis då jag använder grejerna med. Som nu, när jag inte gör annat än väntar på bebisleverans. Då blir det blir fler recensionsinlägg än annars

Badbomben sa...

Kohlis: Ja, exakt; man skriver ju inte om intetsägande grejer, man måste ha en åsikt om nåt före man recenserar. Har annars också precis samma som du, nu då jag behöver avkoppling till graduskrivandet så kommer det överhuvudtaget mer inlägg, och då mer recensioner också:)

Ninni sa...

Jag känner precis likadant! Det vore kul att få något kul pressutskick någon gång ibland (jag är ju så ny på detta att jag inte haft den turen), men jag skulle aldrig vara oärlig och ge en produkt mer credit än den är värd. Detta är ju en hobbyverksamhet för mig och om det skulle leda till något mer så ser jag det som rena turen. Kram på dig!

badbomben sa...

Ninni: Så roligt att höra dina liknande tankar kring detta. überkram!

Sminkan sa...

Japp, så är det. Jag är överlycklig över alla grejer som kommer hem till mig, men det är inte så mycket att det skulle motivera bloggandet. Herregud, vad handlar det om? Något hundralappar om man köpt de prover man får själv. Jag var mer kritisk till "gåvor" förr, men har insett att det handlar om småsaker och småsummor. Få av oss får ju massor av grejer skickade till oss från stora företag och om så vore, ja, då får man väl som läsare avgöra om man tror bloggaren är ärlig i sina åsikter eller inte och leta efter information från andra också?

badbomben sa...

Sminkan: Kloka ord, hear, hear! Jag kan inte låta bli att fnissa för hurudan "gunktimpenningen" blir om man skulle blogga bara för att få litet gunk. Nåt annat måste ju driva en, även om det känns som minijulafton den dagen man får litet L300 eller Lumene på posten.

Purity sa...

Jättebra skrivet, tack för att du tog upp det!

Emma P sa...

Du har så rätt badis, man skriver ju verkligen inte för att man ska få grejer, då vore det bättre att skaffa en betald extraknäck och köpa grejerna man vill ha istället. Sen är jag precis som du för övrigt, skriver om sånt jag gillar, det är ju så mycket roligare att berätta om de grejerna. Försöker dock att bryta mönstret lite, men det går inte alltid så bra...

Linda sa...

bra inlägg! verkar vara på tapeten detta med pressutskick och recensioner men jag personligen anser att man som bloggare självklart skriver sin innersta åsikt, vilket förtroende visar man annars sina läsare...

Badbomben sa...

Purity: Tack och fint att du själv tog upp det på din blogg, bra att ge svar på tal till den klassiska signaturen "anonym". You go girl!

Emma P: Precis! Jag har samma, jag försöker emellanåt skriva om mediokra produkter men det känns inte riktigt kul. Jag ordonanerar hellre inför en trevlig Lush-kaka eller en mysig mascara:)

Linda: Amen, helt rätt vad du säger. Kramar!:)