Tvåspråkig beautyblogg, flerfaldig glädje. En episk & empirisk studie i läppstift, lödder, lack och en nattsvart katt. Kaksimiel..kielinen kauneusblogi. Sukellus lakkojen, saippuoiden, voiteiden, huulipunien, puutereiden ja yhden yönmustan Batman-kisun maailmaan.

torsdag 8 april 2010

Nagellackssamlingen! BOTD:S! Bildspam!



Jag älskar nagellack. I alla färger, holografiska, kräm, jelly, matta, metallic, duochrome, glitter, flakes, you name it. Allra mest avgudar jag metalliska, kalla nyanser. Tänk hallon, kall körsbär, elblått, lila, indigo. Yummy.



Igår gick jag igenom min lilla, eller kanske medelstora samling. (Jag vet att mängden är för en vanlig dödlig något abnorm, men för en nagellacksjunkie är jag oerhört måttlig, skulle jag tro). Det gör gott för själen att pyssla bland lacken, man hittar gamla favoriter, putsar litet grann, slänger/byter bort eventuella passéprodukter och får en massa färgterapi på köpet. Ni ser nedan hur Batman också stalkade inventeringsprocessens framskridande.





Som den secondhandjunkien jag också är är den här rara retrobarbieväskan dykad. Hittade den i soptunnan förra veckan och tänkte att facken skulle lämpa sig för nagellacken, och ganska rätt hade jag ju. Lådan är en barbiebag, eventuellt från 1968, att nån haft hjärta att slänga den! Nämnas bör att den var smockfull med tidstypiska barbiekläder...;) Just det, den tunga, dekorativa brickan med ChG och O.P.I är också dykad.







På bilderna fattas det några lack, t.ex. från Creative och Sinful Colors. En del är nu i Finland medans en del ska bytas bort. De flesta lacken jag har kommer från China Glaze & O.P.I. Även en hel del Essien, Wild and Crazy, Nubar, Lumene, Isadora, Depend, RBL:n, Sally Hansen och Zoyan kan man skönja. Sen en del ensamvargar eller duon av Rimmel, MAC, Ciaté, Gosh, Nfuoh, Adorée, Manglaze, Anytime, Revlon, Wet n Wild, Precision, H&M, MUS osv. Ciaté-lack vill jag absolut få mer av, både flaskan och innehållet är superba, penseln är det bästa i lackningsväg jag stött på. Även nya MAC-lack vore trevligt. Jag inser även att jag inte har några som helst Orlyn eller Misan, skam, elände och spyflugors surr ;D

På den översta barbiebagbilden är första lagret inne i lådan, på den andra kommer ett lager till för att hotdogga upp bagen litet.

Tror mina lack är ungefär hundra, kanske litet mindre för tillfället. Har gjort mig av såna lack som är dubletter eller som inte kommer till användning. Mamma har fått en del, en del har jag gett/bytt bort med nån annan. En sån här stor/liten samling är väldigt lämplig, tycker jag. Jag har relativt bra koll på vad jag har men har ändå tillräckligt stort utbud för att finna ett lack för varje tillfälle. Givetvis skulle jag inte tacka nej till en hel vägg med lack! :D Men det får bli sen då vi har egnahemshus.



Hoppas ni gillar inlägget, jag blir själv alltid lika glad av att se andras samlingar och förvaringslösningar. Den här ordningen som jag nu har på torpet är dock provisorisk då vi snart flyttar tillbaks till Finland.

psst. Nästa inlägg blir ett inlägg om Lush-favoriter!

Uppdatering: By popular demand, barbie- och dockkläderna. En del säkert lika gamla som boxen medans en del är nyare. Mina favoriter är den vitrödblåa retrodressen med rött plastskärp och sen de två prozachousewife-morgonspetspoofsen i mitten av fotot:



15 kommentarer:

Skor och maskara sa...

Guuud, att någon KAN slänga en sådan fin sak. Massa fina lack du har också.:) Och vårfint på bloggen verkar det ha blivit också. Tycker dock det ser lite misstänkt ut att Batman slinker in.. lackflaskorna är ju i lagom kattleksaksstorlek...;)

badbomben sa...

Skor och maskara: Min reaktion var samma, kulturhistoriretromys, hur kan man slänga sånt. Batman tyckerlacken luktar litet sisådär så jag tror jag får hålla dem hela :D Men hårgrejs och smycken, de ska stoppas undan!

Kajalpennan sa...

Härligt att se.. Jag ska organisera om min idag med - igen.
Jag vill se Barbiekläderna med!

Kerstin sa...

Vilken underbar samling! Hur 17 kan man slänga en sådan fin barbieväska? Jag blir otroligt nyfiken på kläderna som var i också =)

badbomben sa...

Kohlis: Visst är det super att få organisera bland lacken, myyyys! Kanskedet blir en liten barbiekavalkad:)

Kerstin: Lack är gött! Exakt, hur 17 :D Vi får se, jag tror jag väljer ut några barbieplagg och postar litet bilder på dem :)

Ninni sa...

Du slängde väl inte Barbie-kläderna? Om du vill tjäna en slant på dem så finns det en jättebra leksaksaffär på Linnégatan som köper och säljer begagnat. Christer som har butiken är underbart gullig.

badbomben sa...

Ninni: Nejnej, de är alla kvar!:) Tack så mycket för tipset, vad heter butiken, den är ju precis bredvid mig men har inte bongat den, tror jag?

Kajalpennan sa...

Hur kan man bara slänga nått sånt!?

badbomben sa...

Kohlis: Säg det! Det är inte de enda läckerbitarna jag hittat i vårt sopinkast, det bor nån i vårt hus som aldrig hört talas om återvinning, myrorna, emmaus, lappa & laga. Jag blev helt high då jag hittade den här boxen. Kände mig mittialtt som en tio-åring igen :D

Veronica sa...

Åh- skoj att du visade Barbie grejorna också. Hur kan någon kasta en sådan skatt. Helt underbart. Jag saknar tiden då jag kunde sitta och klä av och på mina barbiedockor- det var tider det :-)

linda/bettieli sa...

Vilket fynd, Barbieväskan är!!!! wow! Och härlig samling nagellack :o)

Kerstin sa...

Kläderna är ju helt fantastiska! Får 28-åringar leka med Barbie? Jag blir sugen =)

badbomben sa...

Veronica: Ja, och vem hindrar oss ifrån att göra det nu? Tror det kan vara ännu roligare nu då man kan se den tidens mode och skratta litet grann. Visst är boxen en skatt!:)

Linda: Ja är det inte sjukt vad folk slänger? Batman gillar samlingen han med. Visar Algot tecken på lack-intresse?;)

Kerstin: Javisst får vi göra det! Synd att jag inte har nån barbie här i sverige, annars skulle det ha blivit en hel del modellande :D

schmut sa...

Snyggaste väskan. Den hade jag nog haft till handväska t.o.m!

Sminkan sa...

inte illa samlat! nagellack och katter, kan det bli bättre?