Tvåspråkig beautyblogg, flerfaldig glädje. En episk & empirisk studie i läppstift, lödder, lack och en nattsvart katt. Kaksimiel..kielinen kauneusblogi. Sukellus lakkojen, saippuoiden, voiteiden, huulipunien, puutereiden ja yhden yönmustan Batman-kisun maailmaan.

fredag 8 augusti 2008

K. Aucoin: Making Faces


Oh my god. Jag hör till de dinosaurusarna som hittills inte läst smink- och inspirationsbibeln Making Faces av Kevyn Aucoin. Jag korrigerade situationen genom ett bibbabesök och slukade boken så fort jag kom hem. Det här blev min nya psykiska hembibel. (vid sidan av epos av en viss herr Tolkien;))


Förutom att Aucoin verkar ha varit en charmig man så har han varit en artist utan like. Boken bjuder på osannolika makeupmetamorfoser, man får se Demi Moore, Julia Roberts, Courtney Love, Tori Amos & c:o i looks som transformerar dessa tjusiga kvinnor till andra helt oigenkännbara men fantastiskt vackra och inspirerande förförerskor; i alltifrån bedroomeyeslooken till 20-tals stjärnelooken. Därtill, lika viktigt och om möjligt ännu mer inspirerande, får man se helt vanliga människor uppleva en total glammake-over.

Ögonorgasmer så långt det bara når och ett härligt avslappnat men passionerat förhållande till smink som konstform är det vackra och inspirerande intrycket som etsar sig i hjärnan efter att jag läst Making Faces. Jag rekommenderar den varmt till alla gunkfanatiker!

(bild lånad
härifrån)

15 kommentarer:

Anonym sa...

Vilket bra tips!! Ska kika om jag kan hitta denna.

Badbomben sa...

Linda: Du kommer att digga den här ganska så rått mycket tror jag:D

Sminkan sa...

Ja, den är värd att bläddra i för inspiration. Men beskivningarna är så tråkiga... Mellanbrun ögonskugga hit och mellanbrun ögonskugga dit. Fast jag gillar både boken och mannen bakom den!

Badbomben sa...

Sminkan: Det har du rätt i, beskrivningarna går inte alltid hand i hand med de härliga bilderna. Men annars härlig inspis och otäckt bra skuggningar och konturer som han kan fixa. Jag älskar Drew B som gammaldags förförerska med smala vampbryn, åh!

Fåfängan sa...

Den är otroligt rolig att bläddra i och man få så mkt inspiration!

Badbomben sa...

Fåfängan: Ja! Jag vill nog själv också skaffa den till bokhyllan, man får sån lust att sätta penseln i skuggor och gloss då man bläddrar i den:)

CrazyNails sa...

Jag gillade nog mest mannen bakom boken. Men jag skall nog ge den en chans till

Badbomben sa...

Crazynails: Jag gillade den skarpt, det som Sminkan påpekade håller jag dock med om. Jag är så förtjust i de underbara fotona i boken:)

Ika sa...

Äsch, förstås finns inte den här boken vid mitt bibliotek :( *prkl*

Badbomben sa...

Ika: det är litet prkl, förstår. Går den inte att fjärrlåna nånstans ifrån? Det gjorde jag under min kimitoera:)

Ika sa...

Joo, helt säkert kan jag fjärrlåna den. Enda kruxet är att det kostar 5€ per bok vid bibban när man fjärrlånar :/ Lite dyrt tycker jag.

Badbomben sa...

Ika: ganska hutlöst för en allmän bibba o ta sånt pris för fjärrlån. 2 euro tycker jag att det borde vara, högst. Innanför huvudstadsregionen funkar det bra och "fjärrlåna", det går på 50 cent. Den här lånade jag just på det viset. Hoppas du får läsa den i nåt skede iaf!:)

ShopaholicNumberOne sa...

jo de böckerna har jag med (som alla andra). :)
Just nu funderar jag på var/hur få tag på finska versionen av Bergdorfblondiner = Manhattanin Blondit (Plum Sykes). Tänkte min mor skulle gilla den, men den finska är slut på adlibris :( . nåt tips på var köpa den billigt i pocketversion från Finland?

Badbomben sa...

Susanna: Tyvärr så kommer jga inte på så här på rak arm, tänkte först på Like.fi eller suomalainens bokhandel men dom har inte den. Jag kan säga till om jag råkar bonga den nånstans:) Har du en finsk(talande) mamma? va roligt!

ShopaholicNumberOne sa...

Bergdorfblondiner: Ja, om du skulle råka på den på Finska nånstans så kan du säga till, vore supersnällt verkligen :) !! Yes, jag är faktiskt helfinsk. Men född i Sverige. Jag talar flytande Finska. Kan läsa (men gör det ej om jag inte absolut måste), men sen att skriva på Finska kan jag inte tyvärr.