Tvåspråkig beautyblogg, flerfaldig glädje. En episk & empirisk studie i läppstift, lödder, lack och en nattsvart katt. Kaksimiel..kielinen kauneusblogi. Sukellus lakkojen, saippuoiden, voiteiden, huulipunien, puutereiden ja yhden yönmustan Batman-kisun maailmaan.

måndag 19 maj 2008

Giorgio Beverly Hills


Nu har vi kommit till den sista doften i min lilla parfymsamling. Tänkte att det kunde vara roligt att avsluta aromäventyret med en delikat, glamourös 80-talsparfym, nämligen Giorgio Beverly Hills. Den är ju tillverkad under samma goth- och yuppie-era som undertecknad själv.;)

Denna starka, blommiga parfym lanserades 1981 som en "symbol för det klassiska Beverly Hills-området". Läste på Giorgios hemsida att doften innehåller 450 ingredienser, bland annat jasmin, sandelträ, ros, gardenia, tuberos och vanilj. Jag har lagt märke till att jag ofta tjusas av parfymer med tuberos, det är något med den som får mig på fall. Parfymen är tung, nästan litet tantig men oftast älskar jag doften, den känns lyxig, intensiv, optimistisk och livsglad och väldigt glamourös, tänker på lyxiga altaner, palmer som vajar i en varm havsbris, axelvaddning, raybans, Rodeo drive...den andas 80-tal så det förslår.


Jag tog en gång en sniff ur min mammas Ysatis av Givenchy och blev förhäpnad över hur stor likhet den har till just Giorgio. Googlade den i samband med att skriva den här recensionen och kunde konstatera att Ysatis lanserats 1985. Tidsandan märks i båda dessa parfymer, de är sprudlande och luxuösa. Även flaskorna och själva parfymen påminner om varandra, båda har en tung, gulaktig nyans och buteljerna är gammaldags glammiga.
Det är spännande att fundera över hurudana parfymer vi minns från 90-talet och det nuvarande årtiondet. Själv tänker jag på vattendofter och unisex då jag minns 90-talet medan det nuvarande årtiondet verkar ha en romantikrenessäns och exotiksökan på gång. Hurudana vibbar får ni av olika årtionden? Berätta gärna i kommentarerna, det skulle vara roligt att få läsa era synpunkter!

p.s. Delta gärna i mini-undersökningen i högra kanten;)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Har nog sniffat på denna dock aldrig ägt den men har för mig att den fallit mig i smaken :o)
Är också väldigt förtjust i lite kraftigare tyngre dofter, dock ej för tunga så det sticker i näsan.
Jag gillar klassiker som tex. Chanel nr5 och såna, sen är det tre parfymer som påminner mig så om 80-talet och början av 90- talet. Lou Lou, Anais Anais och Paris.
De va dessa ja o mina kompisar hada i den åldern :P

Badbomben sa...

Linda: Precis, inte ändå för tungt utan med pondus;)
Anais Anais tänker jag också på. Och 90-talets dateparfymer, hade den ljusröda och röda:D