Tvåspråkig beautyblogg, flerfaldig glädje. En episk & empirisk studie i läppstift, lödder, lack och en nattsvart katt. Kaksimiel..kielinen kauneusblogi. Sukellus lakkojen, saippuoiden, voiteiden, huulipunien, puutereiden ja yhden yönmustan Batman-kisun maailmaan.

onsdag 7 maj 2008

Tema: hur jag sköter om mina fötter


Pret-tys aktuella skönhetstema gäller fotvård. Några av er minns säkert att jag redan en gång visat mitt 90-tals, aningen retromysiga fotbad i vitt och turkost ala Severin. Den plumsar jag ibland fossingarna i, om jag har kalla fötter eller bara vill pyssla om dem litet grann och få fotmassage. Häller ofta i litet badsalt, främst för doftens skull.

Allmänt sett är jag dock ingen hejdlös pedikyrpervertiker. Jag är aningen lat vad som gäller mina nedre extremiteter. Jag lackar tånaglarna sådär lagom ofta, skrubbar ibland med t.ex. Body shops peppermintskrubb eller en skrubbvante och smörjer dem med handkräm, body butter eller bodylotion men gör inget superavancerat. Fotbad är nåt jag sysslar med för avslappning och njutning, inte så mycket för att få de snyggaste stortånagelbanden någonsin;)

Ovan ser ni några mer eller mindre fotrelaterade produkter som lurar i vårt badrumsskåp:

Scholls fotsalt och Body Shops Peppermint spray. (<--en riktigt fräsch produkt, rekommenderas för svettiga sommardagar och öppna sandaler) Därtill hittar vi Source Balance-salt och även deras bodylotion, (båda doftar kryddläkemedligt av dragon och mejram) och en billig, inhemsk klassiker till handkräm, Lemonjuice & Glycerine vars citrondoft inte är riktigt überfräsch så jag föredrar den ofta vid fossingarna istället för händerna. Also starring: Rimmels 60 seconds nailpolish i den lysande, fuchsiafärgade nyansen Star shine. Nyansen är på ett sätt helt fantastisk och ibland känns det helrätt med vulgärt skinande naglar men ibland blir det för mycket skrikrosa. Konsistensen är också krävande i och med att nageln verkligen känns glittrig och ojämn utan en duktig top coat så den här är på många vis ett perfekt tånagellack åt en litet sporadisk, ej så kräsen fotvårdare som mig själv:)

6 kommentarer:

Bitte sa...

Roligt att läsa:)

Sminkan sa...

Ja, otvård är aningens trist, eller hur? Hur avslappnande det än är... Jag orkar inte längre gräva fram det där åbäket till fotbad. Kanske har det till och med åkt till tippen, men det hade sina poänger. Synd att man är lat av naturen...

Badbomben sa...

Sminkjante: Roligt att du tycker så!:) Tack!

Sminkan: jo, det saknar nog den där glamouren..kanske man borde skaffa extragoddoftande produkter? Typ "Boysenbärjogurtsmousse för dina tår". Jag har annars heller inga scholls reklamfötter, har ju en hobitts tassar:D

Anonym sa...

Den som ändå hade ett sånt där elektriskt fotbad. Jag har fått för mig att det är jättelyxigt hehe. Här hemma kör jag med en helt vanlig balja - det funkar.

Blir det stor skillnad med fotsaltet? Funderar på om jag behöver det.

Badbomben sa...

Emelie: Nog känns det litet lyxigt jo!:) Jag har konstaterat att jag måste ha fotbadet framme, om man har det i ett skåp så använder man det inte.

Jag ska ta och bedriva riktigt empirisk undersökning med fotsaltet och se om det blir nån skillnad, ska snart bada fötterna så jag återkommer med en färsk analys åt dig!:)

Badbomben sa...

Emelie: Tog just ett fotbad och försökte riktigt undersöka skillnanden. Skillnaden är nog markant, fötterna blir mjukare, fräschare och dom blir lättare att återfukta och greja:) Rekommenderar verkligen sholl!